Jak se naučit pravidelně publikovat

Seriál: Jak napsat článek

1. dílJak postupovat při tvorbě článku
2. dílJak se naučit pravidelně publikovat


Zažili jste taky takové to začáteční období, kdy jste psali s radostí a úsměvem, ale po týdnu, dvou, třech to začalo upadat? Ano, já také. A ano, vím jaké je to deprimující. Koukáte na konkurenci, jak se na jejich stránkách objevují nové a nové příspěvky a samozřejmě i nová a nová oblíbení a sdílení, což vás dostává do hlubší a hlubší agonie a averze začít něco dělat. Nakonec jakýkoliv pokus končí zhruba někde v půlce nebo před koncem, jelikož už prostě nemáte chuť ani sílu dát vše dokupy a článek publikovat.

V tomto článku se s vámi podělím o pár technik a nástrojů, které vám pomohou začít pracovat bez vyrušování a splnit vaše vytyčené cíle. Díky následující strategii či pár nástrojům zvládám veškeré úkoly v mém životě ještě před deadlinem. Zařadit tedy do mého harmonogramu nový úkol není pro mě žádnou obtíží ani ničím stresujícím. Na konci článku najdete jednoduchý kalendář, který si můžete vytisknout v případě, že jste spíše papírový typ a jakýmkoliv aplikacím na počítači nebo v telefonu moc neholdujete. Nejdříve ale…

krok zpátky: Proč chcete vůbec pravidelně publikovat?

Budu doufat, že váš sen naučit se psát články pravidelněji má nějaký záměr. Samotné častější publikování by nemělo být vaším cílem. Může to být například zvýšení pageviews (zobrazení stránek) nebo sociálních interakcí, rozšíření vaší e-mailové databáze nebo více konverzí a prodeje. Nechci po vás žádný složitý marketingový plán. Chci jen, abyste se zamysleli, urovnali si myšlenky – proč chcete psát častěji? Co za tím je? Musíte znát cíl, který chcete dosáhnout a také jak vám k tomuto cíli každý váš průměrný příspěvek právě teď přispívá.

Příklad: Řekněme, že chcete zvýšit počet vašich pageviews o 8 000 měsíčně. Váš průměrný článek má nyní 1 000 pageviews. To znamená, že pro dosažení tohoto cíle bude zapotřebí, abyste napsali 8 nových článku. Podobným způsobem si můžete určit cíl pro sociální interakce, nové e-mailové adresy, prodej produktů a služeb nebo cokoliv jiného.

Cíl vašeho psaní

Naplánujte si psaní, tedy návyk každodenního psaní.

Víte proč většina novoročních předsevzetí zůstane nesplněna? Protože bývají příliš obecná. Pokud chcete úkol úspěšně dokončit, musíte před sebe postavit malé specifické sousto, které ve vás nevyvolá averzi jej splnit. Nemějte tedy jen úkol „napsat článek“ nebo dokonce „napsat 8 článků“. Rozepište jej a určete si jednotlivé malé úkoly jako například: vymyslet 3 poutavé nadpisy, sestavit kostru článku, napsat úvod, rozepsat další kapitolu, napsat 300 slov, vytvořit náhledový obrázek, vymyslet status pro propagaci článku apod. Napište si seznam všech kroků, které jsou pro článek nutné. Článek si můžete rozdělit například takto:

  1. Průzkum tématu
  2. Analýza klíčových slov
  3. Výběr nadpisu
  4. Základní kostra článku
  5. Psaní článku
  6. Editace článku
  7. Oprava chyb
  8. Tvorba grafiky a sběr obrázků
  9. Automatické zprávy na sociálních sítích
  10. Publikování článku

Proč byste měli své úkoly takto tříštit? Směřuji k tomu, že není dobré věci lámat přes koleno na poslední chvíli a k pravidelnému publikování je rozhodně zapotřebí vytvořit si návyk. Návyků je těžké se zbavit a je těžké je i získat. Neustále však nevědomky získáváme nové. Cokoliv, co děláme po dostatečně dlouhou dobu určitým způsobem, ústí v nový návyk.

Vytvoření návyku trvá zhruba 1–2 měsíce každodenního opakování. A právě práce na těchto specifických úkolech vám pomůže vytvořit si pozitivní návyk a psaní pro vás přestane být natolik psychicky náročnou věcí. Časem zapomenete, jaká to pro vás byla onehdá obtíž. Žádné bloumání do blba, brouzdání po internetu a odkládání. Prostě sednete, napíšete kus článku a v dalším dnu nebo dvou máte článek připravený pro publikování.

Zavažte se

Chcete-li si vytvořit návyk, musíte na to (na sebe) jít chytře. Určitě si říkáte „Návyk. To je hezký, ale jak se k tomu mám dokopat několik dní po sobě, když nezvládám pracovat v kuse ani jeden den?“ Chytráckou věcí je zavázání se. Ať už se zavážete sobě nebo svým kamarádům, musíte dosáhnout takového stavu, kdy vás bude štvát to, že přestanete cíl plnit a tak uděláte vše pro to, abyste ho splnili a sami tak nezklamali.

Pokud vám nějaké zavazování jde proti srsti, pak zřejmě moc o vytvoření návyku, kterým je pravidelné psaní, ani moc nestojíte. Musíte být plně odhodláni. Žádné „No, zkusím to.“, ale „Já to opravdu udělám!“. Přesně si ujasněte, co od sebe očekáváte a co chcete zvládat lépe, než doposud.

Nástroje pro vytváření návyků

Teď je čas na nějaké nástroje, které vám s prací pomohou. Tím prvním je todo list. Osobně tento systém evidování úkolů opravdu nedoporučuji. Todo list vede velmi rychle k hromadění úkolů a následně k provinilým pocitům z jejich nesplnění. Pro stanovení úkolů, které chci každý den splnit, používám jiné metody a nástroje.

Prvním z nich je takový mix todo today a 3MIT (3 most important thing). Todo today je pojem z knihy Konec prokrastinace. Jde o to, že si určíte pouze úkoly, které následující den opravdu plánujete splnit. Žádné úkoly „možná někdy v budoucnu“ tedy neevidujete. V případě 3MIT nebo česky tří nejdůležitějších věcí si logicky vyberete 3 úkoly s největší prioritou, které aktuální den chcete splnit. Jde o stejné techniky s tím rozdílem, že 3MIT je omezena jen na to nejnaléhavější.

Pokud jste knihu Konec prokrastinace četli, možná si i vzpomínáte na pojem „buzér lístek“. Dle mého názoru se jedná o velmi šikovnou a fungující techniku na tréning podvědomí a tedy na vytváření návyků. Když jsem ale buzér lístek chtěla uvést do praxe, měla jsem problém s vyplňováním a s motivací se celou věcí zabývat. Asi půl roku poté jsem v podcastu Pata Flynna narazila na aplikaci Coach.me (dříve Lift), která napomáhá vytvářet ve vašem životě pozitivní návyky. Aplikace Coach.me by se dala porovnat s velmi sofistikovaným buzér lístkem.

V Coach.me si můžete vybrat jakýkoliv cíl (návyk), který chcete začít aplikovat ve svém životě. Dostupných je údajně kolem 200 000 odlišných návyků a to od triatlonu až k meditaci. Co je asi nejzajímavější, je komunita lidí, která se na Coach.me kolem každého návyku tvoří. Každý den po splnění úkolu tak můžete vidět další desítky (někdy stovky nebo tisíce) lidí, kteří splnili stejný úkol – a to je velmi motivující. Komunita se navzájem podporuje i tím, že si odpovídá na různé otázky, vztahující se ke konkrétnímu návyku.

Coach.me

V aplikaci Coach.me můžete trénovat více jak 200 000 návyků.

Postup: Po zaregistrování na adrese „coach.me“ zadejte do vyhledávacího řádku například „write“. Najděte nějaké dobré návyky, které vám vyhovují a přidejte si je. Nastavte si správnou frekvenci (optimálně 7 dní) a i časové připomenutí.

Tip: Pokud jste opravdu líní, můžete si v Coach.me najmout pro plnění cílů kouče za pouhých 3,50 $ / den, který na vás osobně dohlídne a dokope vás návyk začít plnit. Kdo by také chtěl utratit peníze jen tak a pak nic neudělat že? Objednání kouče může být pro mnohé dobrým startem!

Tip 2: Čím dříve začněte psát, tím lépe. Doporučuji psaním nebo jakýmkoliv úkolem začít jako první věcí po ránu. Odpoledne už bývá vůle fuč (podle knížky Jediná věc totiž závisí vůle na hladině cukru v krvi).

Jak se dokopat k činnosti

K tomu, abyste opravdu začali psát, budete potřebovat nějaký spouštěč, který bude spojovat váš závazek s akcí. Pro mě je to samotná aplikace coach.me. Už jen myšlenka, že mám zde nějaký úkol, ve mě vzbuzuje nutkání ho splnit, abych si vše mohla odkliknout a vidět všechny položky zeleně.

Začít bývá jeden problém. Udržet se ve vykonávání činnosti pro mnohé hned dalším. Email, telefon, děti, spolubydlící, domácí mazlíčci, jídlo, televize — to vše jsou věci, které vás mohou vyrušovat od koncentrace. Pro vaši práci doporučuji stanovit si pevný čas (pracovní hodiny), který věnujete každý den svému cíli. Domluvte se s okolím, vypněte sociální sítě, mobil, zvonění i vibrace.

Sbalte se a jděte třeba do přírody nebo do nějakého Coworkingu či studovny, kde budete mít jistotu klidu. Pak si prostě vyberte ze svého seznamu nějakou činnost, která vám nejvíce sedí a začněte.

Prostě vybrat a začít. Jak jednoduché a přesto tak těžké. Další možností je například upozornění na počítači nebo mobilu či v případě todo today a 3MIT toto rozšíření do prohlížeče Chrome, díky kterému uvidíte při každém otevření nové záložky vaše úkoly.

Coach.me

Vyberte si v aplikaci Coach.me nějaký úkol a začněte!

Abyste byli produktivní, je zapotřebí jakoukoliv činnost po nějakou dobu vykonávat. Pokud budete neustále od práce odbíhat, zabrat se zpět do práce vám zabere v součtu mnoho času. Na vysoké škole jsem zažila plno učení, stresu a přerušované práce s následným brouzdáním po internetu, což mě dovedlo k hledání a zkoušení různých metod. Nakonec se mi nejlépe osvědčila technika zvaná Promodoro. Principem je pracovat 25 minut v kuse s následnou 5 minutovou pauzou. Tyto bloky pak opakujete podle potřeby.

Všechny zmíněné techniky mohou být sebelepší, ale pro toho, kdo má problém si kolem sebe postavit stěnu a ignorovat podněty z počítače, budou celkem k ničemu. Opět ze své zkušenosti mohu doporučit naprosto geniální aplikaci – SelfControl. V aplikaci si nastavíte blacklist stránek a zapnete časovač. Po nastavenou dobu se na uvedené stránky nedostanete. Program neopijete rohlíkem – nelze jej obejít posunem času ani odinstalováním. Bez Promodoro a SelfControl bych snad nikdy své články a oba e-booky – 25 nástrojů pro efektivní tvorbu stránek a Jak monetizovat váš blog, které mají dohromady přes 100 stránek, nikdy zdárně nedokončila.

SelfControl

V SelfControl si nastavíte black list stránek a spustíte zvolený čas. Na stránky se nedostanete změnou času ani odinstalováním.

Co se sluchových vjemů týče – někomu vyhovuje při práci naprosté ticho a naopak některé povahy berou ticho jako depresivní a rozrušující. Já osobně preferuji ticho, ale sem tam se mi zamane a pustím si něco uklidňujícího. Oblíbila jsem si tento YouTube kanál, kde naleznete 30 minutové relaxační nahrávky, které se díky své délce pro Promodoro krásně hodí.

Ve zkratce

Doufám, že využijete všechny zmíněné metody a nástroje k vlastnímu prospěchu a že z nich nebudou jen další navštívené stránky v historii prohlížeče. Zde je na konec ve zkratce celý proces, jak se pravidelnému publikování naučit:

  1. Znát cíl
  2. Rozkouskovat úkol na menší
  3. Vyhradit si čas
  4. Nastavit spouštěč akce
  5. Začít
  6. Potlačit okolní podněty
  7. Každodenně se přibližovat k cíli
  8. Po splnění začít s novým úkolem

Vychutnejte si ten pocit, když kliknete na tlačítko splněno nebo uděláte propiskou fajfku. Je to úžsné, pocítíte to také. Pro plánování vašich úkolů můžete využít následujícího kalendáře.

kalendar-compressor-compressor

Stáhnout kalendář

sipka