10 tipů, jak snížit procento odchodů ze stránek

Nahlédli jste už někdy do vašeho Google Analytics účtu? Pak jste už určitě narazili na údaj s názvem „míra opuštění“ nebo-li bounce rate. Co vám tento ukazatel může sdělit? Znamená vysoká hodnota míry opuštění špatný web? Jak si udržet návštěvníky na webu a co udělat pro to, aby po příchodu pokračovali na další stránky? Poslední větu chceme přece všichni a přitom málo kdo se mírou opuštění vůbec zaobírá…

Google Analytics - kde nalézt bounce rate

Bounce rate neboli míru opuštění naleznete v Google Analytics na úvodní stránce. Znamená ale vysoká míra opuštění automaticky špatný web?

Co to je bounce rate či míra opuštění

Jedná se o jednu z metrik Google Analytics pro sledování návštěvnosti. Jde o hodnotu vyjádřenou v procentech, která se vypočítá jako počet návštěvníku, kteří navštívili jen jednu stránku a poté odešli bez další interakce ku zbytku návštěvníkům, kteří se po vstupu přesunuli kliknutím na nějakou další podstránku.

Bounce rate vzorec

Míra opuštění se vypočítá jako počet návštěvníku, kteří zobrazili jen jednu stránku ku zbytku návštěvníkům.

Hodnota se tedy navyšuje, jakmile uživatel po vstupu stránky opustí kliknutím na tlačítko zpět nebo zavřením okna prohlížeče. Vysoká hodnota bounce rate tedy může značit problém. Ale také nemusí!

Je tedy vysoká míra opuštění špatná?

Tato metrika nám může pomoci při identifikaci nekvalitních stránek na našem webu, ze kterých návštěvníci utíkají. Takové stránky nedokázaly splnit svůj účel, za kterým byly stvořeny – návštěvník se neproklikl více do hloubky stránek, nestal se fanouškem na Facebooku, nic si nestáhl, nezaregistroval se nebo nenakoupil.

Na první pohled se tedy může zdát, že vysoká míra opuštění je jednoznačně špatná. Ne vždy tomu ale tak musí být. Pokud máte na svých stránkách velké množství nebo pouze články, které nijak nevyzývají k akci a vaším záměrem je pouze předat informaci z článku, míra opuštění může být v takovém případě vysoká. Čtenář přišel, nalezl, co potřeboval, je spokojený, odchází a bounce rate se zvyšuje. I kdyby byl v takové situaci bounce rate 100 %, stále můžou být stránka velmi kvalitní. Naopak 40% míra opuštění ze stránky s produktem u e-shopu už značí nějaký problém. Berte ale v potaz, že i okamžité opuštění může přispět k pozdějšímu rozhodnutí a příští návštěva od toho samého člověka už může být konverzní.

Míru opuštění je nutné brát vždy v širším kontextu! Spolu s mírou opuštění je zapotřebí také sledovat průměrnou dobu na stránce a průměrný počet navštívených stránek. Stránky s vysokou mírou opuštění mívají i vysoký průměrný čas, strávený na stránce (5 a více minut). V takovém případě pak není samotná vysoká míra opuštění relevantním ukazatelem. Míra opuštění by nikdy by neměla být  něčím, dle čeho by jste měřili úspěch vašich stránek. Pro míru opuštění neexistuje jednotné číslo, kde všichni co mají větší hodnotu mají tudíž špatné stránky. Bounce rate se vždy liší od webu k webu a od stránky ke stránce.

Průměrná míra opuštění

Průměrná míra opuštění na stránkách na internetu se pohybuje kolem 35 %.

U čeho míru opuštění sledovat

Ve většině situací vám ale může míra opuštění ukázat, co je na vašem webu špatně a která stránka potřebuje vylepšit nebo opravit. 

  • Jednotlivé stránky – Pokud se bounce rate u některého z prohlížečů výrazně liší, zkuste si vaše stránky v něm prohlédnout. Některé prohlížeče zobrazují určité jevy jinak (rozházená grafika, nefunkčnost webu, …). Špatné zobrazení vašich stránek v některém z prohlížečů může návštěvníky odehnat. Technický problém není často těžké opravit a byla by škoda přicházet o návštěvníky jen proto, že si zvolili Internet Explorer :-).
  • Konverznost článků a landing pages – Zejména u konverzních stránek je zapotřebí míru opuštění sledovat. Jedná se takové stránky, jejichž účelem je nejčastěji získat od zákazníka e-mail nebo mu prodat produkt či službu. Cílem může být i například prokliknutí se do ceníku. U takových stránek je zapotřebí míru opuštění neustále sledovat a vylepšovat jejich obsah a vzhled tak, aby byla míra opuštění co nejnižší a tím pádem míra konverze co nejvyšší. Pokud takové stránky mají vysokou míru opuštění, je zapotřebí na nich zapracovat. Pro provádění A/B testování několika verzí stránek můžete využít například pluginu WordPress Landing pages.
  • PPC reklama – Bounce rate, ovlivňuje i pořadí vaší PPC reklamy a tím pádem i její cenu, pokud si chcete místo udržet. Pořadí je totiž určeno výší CPC (nabízené částky za proklik) * skóre kvality, které je vypočítáno z CTR, bounce rate a relevance (klíčová slova na dopadové stránce a v inzerátu) a. Snižte tedy bounce rate, a vaše PPC reklama se bude zobrazovat ve vyšších pozicích za stejnou cenu!

Jaké jsou možné příčiny a co dělat

Věřím, že jste se už dávno podívali do vašeho Google Analytics účtu a už víte, jak na tom jste či nejste s mírou opuštění. Ať je vaše hodnota jakákoliv, věřím, že s ní nejste spokojeni a chcete vědět co nejvíce tipů, jak se dá vylepšit (což určitě očekáváte i z názvu článku). Jak již bylo řečeno, je ale zapotřebí vnímat hodnotu (zejména jednotlivých stránek) v širších souvislostech.

1) Rychlost načítání stránek

Komu by se chtělo čekat neskutečných 5 vteřin, když můžete dát zpět a najít informace někde jinde. Právě proto je rychlost načítání stránek číslem jedna, kvůli kterému návštěvníci z vašich stránek odcházejí… dříve než na ně přijdou! Možná si říkáte, že dnes je všude vysokorychlostní internet, ale co když zavítá na váš web někdo z mobilního telefonu? Z pěti sekund se rázem stane deset.

Pokud trvá načítání stránky dlouho, uživatele to brzy přestane bavit a odejdou pryč. Stránka tak neplní svůj účel – není schopna předat čtenářovi informace v adekvátním čase. Dnes je hold rychlá doba a přijít kvůli pomalému načítání o potencionálního dlouhodobého čtenáře nebo zákazníka je velká chyba a škoda. Podle kissmestrics.com:

  • 47% návštěvníků očekává rychlost načítání do 2 vteřin nebo méně.
  • 40% návštěvníků opustí stránky, které se načítají déle jak 3 vteřiny.
  • Každá 1 vteřina načítání sníží konverzní poměr o 7 %.
Závislost míry opuštění na délce načítání stránky

Závislost míry opuštění na délce načítání stránky

Za dlouhé načítání může nejen velikost načítaného obsahu (soubory, obrázky), ale také odezva hostingu nebo externí data, která se načítají z jiných zdrojů (Facebook, externí CSS, …). Řešením je tedy omezení takových souboru nebo jejich minifikace, komprese obrázků, výběr správného hostingu nebo například instalace cachovacího pluginu. Vaši rychlost si můžete změřit pomocí nástroje pingdom.

2) Titulek, obsah a klíčová slova

Obsah a výběr klíčových slov by měl vždy korespondovat se zbytkem vašeho webu. Pokud je váš web o sekačkách, psaní o zimních pneumatikách v sezóně vám sice přivede hodně návštěvníků, ale naprosto nerelevantních. Takový návštěvníci hned odejdou, nikdy se nevrátí a bounce rate poletí vzhůru. Nesnažte se tedy oklamat vyhledávače a zaměřte se na takové články a klíčová slova, která jsou pro vaše cílové čtenáře nebo zákazníky relevantní.

V titulku nikdy nelžete. Pokud čtenáři naslibujete hory doly, jen aby se proklikl a následný článek bude naprosto o ničem nebo o úplně něčem jiném, čtenář odejde. A je zde i velká šance, že si vaši doménu zapamatuje a příště, až se ponaučíte a vydáte naprosto úžasnou nabídku, už se na „ten web s lživými titulky“ neproklikne. Titulek by měl proto vždy vystihovat přesně to, co čtenář v článku může opravdu reálně získat, nabýt nebo dozvědět se.

Obdobný případ často nastává u PPC reklamy. Nerelevantní klíčová slova a obsah inzerátu v PPC reklamě mohou opět přivést zákazníky, kteří budou zbytkem webu zklamání a odejdou. Pokud dopadová stránka nesplňuje přesně to, co slibuje inzerát nebo zobrazuje-li se na nerelevantní klíčová slova, přicházíte o potencionálního zákazníka. Bounce rate poroste a ještě ke všemu za prokliknutého čtenáře musíte zaplatit. A jak jsme si řekli, pořadí se ovlivněno mimo jiné i bounce ratem! Optimalizujte tedy své kampaně co se klíčových slov a obsahu inzerátů týče.

3) Nedostatek vaší osobnosti

Ať už v textu inzerátu nebo obsahu vašeho webu, vaše stránky i veškeré marketingové aktivy jste vy a váš brand. Stránka bez osobitého přístupu je pohroma. Pokud vaše texty zní tak, že jej mohl napsat kde kdo, budete mít problém vytvořit si vztah s čtenáři/zákazníky. Pokud obsah nebude nijak záživný, ničím se neodlišíte, návštěvnost/prodeje nebudou zdaleka tak vysoké, jak by se správným textem mohli být. Dobrý copywriting prodává a zvyšuje zisk, protože buduje vztah s čtenářem/zákazníkem, který se rád k zajímavému obsahu vrací. Brand je nezbytnou součástí úspěchu v online světe.

4) Reklama

Pokud vaše webové stránky překypují různými reklamními bannery, návštěvníky to může opravdu znechutit a odradit před jakýmkoliv čtením a procházením stránek. V extrémních nejde u stránek ani rozeznat, co je reklama a co obsah. Chodíte na takové stránky? Ne? Není se čemu divit.

Reklamu je vhodné umístit na taková místa, kde nebude návštěvníky hned obtěžovat a přitom budete zaznamenávat vysokou míru prokliků. Zároveň nesmí být této reklamy příliš mnoho a nesmí uživatele odradit od vašeho obsahu. Kde takové místo je? Podívejte se na vaše oblíbené stránky. Že jste žádnou reklamu nenašli? Správně. Pokud bych přeci jen měla nějaké místo zmínit, je to uprostřed a na konci článku. Čtenáři, kteří se začtou, na ni musí při čtení narazit.

Důvěra je klíčem ke konverzím. Omezte počet reklam a zobrazujte je tam, kde nebudou jako první, co uživatelé na vašich stránkách uvidí. Ano sníží se tím míra zobrazení, ale… důvěra je klíčem ke konverzím. Reklamy by neměli být první, co návštěvník uvidí. A neměli by zabírat více místa, než váš obsah.

5) Automaticky spouštěné reklamy

Nevím jak vy, ale pokud se mi na nějaké webové stránce spustí nějaké video nebo hudba, dávám rychle zpět. Vžijte se do situace vašich návštěvníků, kteří mohou být například v práci a ve chvilce volna si otevřou vaši stránku a najednou začne hrát hudba nebo video. Taková vnucena reklama „bez souhlasu“ je snad nejhorší reklamou ze všech reklam reklamovitých. Jakákoli média by měla být zastavená a sám návštěvník by se měl rozhodnout, zda si je bude chtít pustit nebo ne. Proto vám opravdu doporučuji nejít touto cestou reklamy. Před deseti lety to možná někoho oslnilo, když se mu načetla webová stránka a začala hrát hudba nebo animace. Dnes je ale doba a smýšlení lidí na internetu někde jinde.

6) Odporná grafika

Vzhled webu by měl vytvářet pozitivní dojem a zpříjemnit návštěvníkovi jeho pobyt na vašich stránkách. Neměl by odpoutávat pozornost od obsahu vašich stránek a znesnadňovat orientaci. Je to takový obal knihy – často podle něho vybíráte a odhadujete, zda vás samotná kniha zaujme nebo ne. Ne jednou sem viděla takovou grafiku, že se nedalo rozpoznat, kde a zda vůbec je vlastně navigace. A ne jednou jsem se vracela na stránky JEN kvůli grafice, která mě zvláštním způsobem poutala. A taky ne jednou jsem stránku opustila, protože jsem opravdu nechápala, co kde je a o co jde.

7) Orientace na stránkách je složitá

Pokud se vám nikdy nestalo, že jste přišli na stránku, snažili se najít specifickou informaci, ale nevěděli jste, kudy se k ní proklikat, jste šťastný člověk. Je to totiž k zbláznění! Pokud návštěvník informaci v rozumném čase nenalezne, odejde. Zamyslete se, jak by návštěvník mohl očekávat informace uspořádané a jaké kroky pro jejich získání bude muset udělat (kolikrát bude muset kliknout). Návštěvník musí najít informace do několika pár kliknutí. Zároveň ale i po jejich dosažení ho udržujte v pohybu a stále udržujte jeho pozornost. Nedávejte mu příležitost k tomu, aby váš web opustil.

8) Obsah je bez odkazů

Struktura vašich webových stránek by tedy měla být jednoduchá na orientaci. Také by měla být příjemná na pohled a nejlépe bez reklam. Co se ale s návštěvníkem nejspíše stane, až informaci najde? Pokud nemá volnou chvíli a náladu na brouzdání, odejde. Proč tedy nenabídnout přísun dalších informací, kam by mohli pokračovat za další kvalitní četbou?

Například napíšete-li delší souvislý text a zaznamenáte u něj vysokou hodnotu bounce rate, můžete doprostřed nebo na konec tohoto textu umístit odkazy na další stránky na podobné nebo rozšiřující téma. Nebo v případě produktů další související produkty. Návštěvníci často akci neudělají sami od sebe a musíte jim cestu ukázat.

9) Obsah je obtížný na čtení

Špatně zvolený font nebo jeho velikost bude namáhat nejen návštěvníkovi oči, ale i nervy. Brzy odejde, než aby se snažil něco se dočíst, natož ještě zvažovat na takových stránkách nákup. Pro webové stránky se doporučuje velikost písma 14 px (nezapomeňte, že velký kus koláče uživatelů bude přicházet z mobilních zařízení). Co se fontu týče, vyhněte se všem okrasným fotům (ano i Comic Sans, prosím!) a využijte nějakého nejlépe bezpatkového fontu (patkové se používá například v novinách). 

10) Responzivní web

Od 1. května 2015 Google udělal velkou změnu ve vyhledávacím algoritmu – začal upřednostňovat  weby, které jsou pro mobilní zobrazení uzpůsobeny. Stačí mít responzivní design nebo mobilní verzi webu a ve výsledcích vyhledávání, které jsou učiněny právě z mobilních zařízení, budete mít před ostatními weby, které nejsou pro mobilní zařízení optimalizované, náskok.

Mít optimalizovaný web pro mobilní zařízení není dobré jen pro pořadí ve vyhledávání, ale i pro snížení míry opuštění. Podl statistiky totiž 30 % lidí, kteří na web přijdou za účelem nákupu, odejdou kvůli neoptimalizovaným stránkám (tedy kvůli špatnému zobrazení a horšímu pohybu po webu). Optimalizovat web pro mobilní zařízení může být fuška, ale opravdu chcete přicházet o takové procento lidí?

Zda je váš web přizpůsoben pro mobilní zařízení, zjistíte v tomto testu použitelnosti.

Závěr

Tak jo. Teď je čas si vše projít znovu, sepsat si poznámky a případně začít pracovat na chybkách. Ne vždy jsou úplně viditelné a ne vždy může být poznat, že váš web nějak strádá. Stačí ale upravit tohle a támhleto a najednou čísla, ať už stažení, prodeje nebo jen čtenosti, zase o něco poskočí. Pokud si nejste změnami jisti, koukněte se na své oblíbené stránky a zaměřte se, jak onu věc řeší oni. Vždy je co vylepšovat. Začněte třeba hned bodem 1, rychlostí webu – té není nikdy dost ;-). Nezapomínejte ale, že bounce rate je důležité brát v širším kontaxtu!