Jak postupovat při tvorbě článku

by Eliska Plitzova Září 05, 2015

tSeriál o psaní článků

1. dílJak postupovat při tvorbě článku
2. dílJak se naučit pravidelně publikovat


aneb jak napsat článek, který je na internetu vidět.

V tomto článku vám ukážu 4 krokový proces, kterým při tvorbě článku procházím. Díky němu dokážu vytvořit článek, který je skrze vyhledávače dohledatelný a tím zvyšuji svoji organickou návštěvnost. Díky tomuto procesu také zjistím, o čem píše konkurence, jaký má úspěch a co na to říkají jejich čtenáři. Toto vše jsou důležité informace, které mi pomáhají článek lépe nasměrovat a naplnit ho zajímavým a relevantním obsahem. Tím se zvyšuje šance, že čtenáře článek opravdu zaujme a zůstane mým věrným čtenářem.

Organická návštěvnost, jsou čtenáři, kteří na webové stránky přišli skrze vyhledávání na Google, Seznamu apod.

1) Průzkum

Průzkum tématu, o kterém budete psát, je nezbytnou součástí pro napsání kvalitního článku. Pokud je vaším HLAVNÍM cílem kvalitní článek, pak byste neměli průzkum podceňovat. Abyste byli pro čtenáře opravdovým expertem ve vašem oboru, musíte do svého článku vtěsnat fakta, statistiky, čísla a příklady. Prostě všechny externí data, která o vás vypoví, že se opravdu orientujete v tom, o čem píšete. Pro mě je průzkum tématu velmi důležitým krokem, jelikož mi dá strukturu, které se později mohu při samotném psaní držet a další body, které bych jinak nejspíše vynechala.

Většina lidí má nápad, sedne za počítač, napíše článek a publikuje. Když má čas, podívá na Facebook a Google po podobných článcích a když zjistí, že je zde něco navíc, tak to ještě narychlo do článku přidá. A nebo taky ne. Ti lepší si nakonec najdou klíčová slova a článek k nim přizpůsobí.

1.1) Klíčová slova

Zjištění si klíčových slov je pro organickou návštěvnost důležité. Pokud jen napíšete článek, jak vaše prsty na klávesnici usoudí, téměř nikdo ho skrze vyhledávače nenajde. Pokud nelpíte jen na propagaci na sociálních sítích, pak potřebujete klíčová slova (zejména long-tailová), která lidé hledají každý den, mají nízkou konkurenci a lidé vás tak pomocí nich najdou.

Termín long-tail (dlouhý ocas) popisuje pravou část grafu (viz obrázek níže). Do long-tailu spadají klíčová slova, která lidé hledají méně, než obecnější slova. Long-tailová slova mívají tudíž menší konkurenci. Díky cílení na velké množství long-tailových slov může stránka dosahovat vysoké návštěnosti i přes to, že mají nízkou hledanost.

long-tail seo

Nástroje:

  • KWFinder.com je on-line nástroj pro analýzu klíčových slov a je zdarma. Ukáže vám long-tail klíčová slova a jejich hledanost (levá strana). Na pravé straně pak naleznete výsledky SERP (Search Engine Results Page), spolu s hodnotnými informacemi jako je page rank, důvěryhodnost webu, počet Facebook Likes a Twitter followers a další metriky. Hledání ve verzi zdarma je omezeno na 5 slov za den a na maximálně 50 klíčových slov k jednomu hledání.

kwfinder

  • keywordtool.io je podobný nástroj jako KWFinder. Výsledkem je pouze výpis souvisejících long-tailových klíčových slov, hledanost, CPC a konkurence. O výsledky SERPu s metrikami jednotlivých stránek je ochuzen. Po příhlášení se k odběratelům je funkce kompletně zdarma.

keywordtool.io

  • Související vyhledávací dotazy naleznete na konci každé stránky vyhledávání. Jsou to fráze, které lidé zadali do vyhledávání a jsou podobného zájmu jako hledané klíčové slovo. Související dotazy jsou odlišné od long-tailových, proto je vhodné je zahrnout do článku současně.

související vyhledávací dotazy

  • Google Keyword Planner je ale základem. Nástroj vyplivne kompletní seznam klíčových slov, které jsou podobné tématiky jako zadané klíčové slovo.

google keyword planner

Nyní máte několik seznamů klíčových slov z předchozích nástrojů k tématu vašeho článku. Vybraná klíčová slova si poznačte do poznámek spolu s jejich hledaností. Abyste se lépe zorientovali a věděli si vybrat, zde je pár tipů:

  • Vybírejte taková slova, která mají nízkou konkurenci.
  • Zaměřte se na slova, které měsíčně hledá alespoň 250 lidí.

1.2) Průzkum konkurence

Abyste získali opravdu kvalitní informace, které vám pomohou článek postavit na vysoké úrovni, musíte si oťuknout konkurenci, kouknout se o čem píše, jak to píše, kam se odkazuje a kdo odkazuje na ni a co na to jejich čtenáři říkají.

Tento krok bude sloužit také ke zhodnocení vašeho nápadu na článek. Získáte tak odpověď na otázku: je téma mého budoucího článku zajímavé pro čtenáře? Toto ověření má přímý vliv na pravděpodobnost, že lidé budou váš obsah šířit dál.

Vaším úkolem je porozhlédnout se po těchto informacích:

  • Napsal už nějaký váš konkurent článek na stejné téma? Pokud ano, mohli byste jej nějakým způsobem obohatit? Jak lidé na článek reagovali? A sdíleli ho? Odkázal se na něj někdo zpátky? A co se píše na této stránce?

    Nástroj: BuzzSumo je perfektním pomocníkem pro hledání článků na zadané klíčové slovo nebo URL adresu. U každého nalezeného článku pak získáte přehled o jeho zpětných odkazech nebo o počtu sdílení na různých sociálních sítích. Bohužel hledání je opět omezeno na několik hledání za den. PS: Inspiraci můžete zkusit hledat i na zahraničních stránkách.

buzzsumo

  • Relevantní diskuze – Diskutují čtenáři na nalezených stránkách? Zmiňují nějaký problém, který byste do článku mohli zahrnout? Najděte, s čím čtenáři nejvíce bojují a vytvořte článek, který jím jejich problém pomůže vyřešit. Zapište si poznatky z komentářů případně spolu s dalšími klíčovými slovy, které se k nim vztahují.
TIP: Při připisování těchto informací do poznámek si také poznamenejte, jakým tónem se čtenáři v komentářích vyjadřují a přizpůsobte tomu mírně i svůj styl vyjadřování. Pokud zde nejsou žádné komentáře, radujte se a zároveň ne! Proč?
  • Protože první komentář bude ten váš. Až článek napíšete, nenásilným způsobem se o něj v komentáři podělte a odkažte se na něj.
  • Protože je možné, že o taková klíčová slova, díky kterým jste vy tento konkurenční článek našli, jiní nenašli. Prostě je možné, že je při hledání takové klíčové slovo nenapadlo. Vraťte se k bodu 1.1 a zkuste znovu popřemýšlet o jiných klíčových slovech. Důvody můžou být samozřejmě i jiné (nenavštěvovaný blog).

TIP 2: Kdo není konkurent, může být partner.

2) Vlastní obsah

Na tento krok nesmíme samozřejmě zapomenout.

Začněte s pracovním titulkem. V průběhu článku mě často napadají nové a nové titulky nebo předměty pro e-mail, prostřednictvím kterého dávám své databázi o novém článku vědět jako prvním. Vše si poznamenávám na začátek článku. Teprve až článek dopíšu, podívám se na posbírané titulky a vyberu si ten, který obsahu nejvíce odpovídá a jeho sdělení článek splňuje. 

V průběhu psaní přidávejte klíčová slova (samozřejmě neskloňovaná). Pokud je ale použijete nevhodně (příliš často), můžete být penalizovaní (posunutím na horší pozici). Moje rada je: dávejte je tam, kde mají opravdu smysl, logicky zapadají do věty a po přečtení věta nebude zavánět pocitem, že zde něco nehraje a že je celá věta bez emoce (umělá). Jednoduše je necpěte za každou cenu všude a zároveň se snažte jimi článek přirozeně proložit. Klíčové slovo by mělo být i v nadpisech.

Okořeňte článek netextovým obsahem. Nejlepší cestou, jak docílit toho, aby měl článek exponenciálně vyšší hodnotu pro čtenáře, než jakýkoliv jiný, je přidání relevantního netextového obsahu. Můžete přidat špetku:

  • Fotografií, obrázků a infografik – Ale žádné Google obrázky, nýbrž fotobanky zdarma (viz můj článek 40+ stránek pro fotografie zdarma). Pokuta za porušení práv může být totiž až 150 000 Kč a odkázání se na zdroj nehraje vůbec žádnou roli. Ideální případ jsou vlastní fotografie. Pro tvorbu infografik můžete použít infogr.am.
  • Videa – Čtenáři jsou líní a jedním ze způsobů, jak je upoutat, je video. Přidejte přínosné video z YouTube, Vimea nebo TED talks či záznam z webináře.
  • Prezentace (PowerPoint, Prezi)
  • Dat – Okořenit článek můžete i nějakou statistikou v podobě tabulky nebo grafu.

Nástroj: S organizací při psaní vám pomůže nástroj workflowy. Jednotlivé kapitoly a podkapitoly si můžete hierarchicky seřadit, skrývat a odkrývat. Tímto způsobem si otevřete jen aktuální podkapitolu, kterou chcete psát a zbytek článku vás neruší. Napsaný text si pak jen vyexportujete a vložíte do WordPressu.

jak napsat článek

3) Editace článku

Po napsání článku se zbavte nadbytečných spam slov. Každý má svoje, které s oblibou používá a ať se snaží sebevíce, v textu se vždy objeví. Také se vyhněte odstavcům, které příliš odbíhají od původního tématu. Projděte článek a zbavte se nadbytečného obsahu.

Vyberte si název článku, který použijete. Měl by určitě obsahovat klíčové slovo a tím byt atraktivní pro vyhledávače. Také by měl korespondovat s tím, co v článku čtenář OPRAVDU najde. Sice Google má pro titulek stránky limit 65 znaků, ale váš by měl být určitě kratší. Nikdo nemá rád čtení dlouhých titulků. Snažte se o jednoduchou a výstižnou formu.

Přečtěte si po sobě celý text. Pokud je to ve vašich možnostech, dejte ho přečíst i někomu jinému. Ideální situace je samozřejmě korektor. Co se správné struktury článku týče, držte se krátkých odstavců a vyhněte se příliš dlouhým souvětím.

Mezi tím, kdy vám bude někdo pročítat článek, si vytvořte náhledový obrázek. Ve zkratce – je to první poutač pozornosti a podle toho by měl vypadat. Jen stažený obrázek je suchá záplata… Inspirujte se náhledovými obrázky třeba na mém blogu.

4) SEO

Klíčová slova v článku už máte. Je ale třeba přidat je všude, kde je vyhledávače hledají – to jest meta description, nadpisy, adresa a titulek.

Nástroj: Plugin Yoast WordPress SEO vám se správným zakomponováním a četností klíčových slov ve výše uvedeném velmi pomůže. Pamatujte na to, že text musí být stále přirozený. Není žádný správný poměr výskytu klíčového slova.

To je všechno, napsala

Psaní je jednou z těch činností, které se zdají být jednoduché do té doby, než s tím začnete. Časem ale získáte praxi a nakonec sypat text levou zadní.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *